Wat hebben die met elkaar te maken? Electrisch rijden en Vincent Everts, dat weten steeds meer mensen: hij maakt zich tegenwoordig ook verdienstelijk door zijn ervaringen met electrisch rijden met de wereld te delen via Twitter en zijn nieuwe website LeafPlan.
Ik heb onlangs na een bespreking -overigens over een geheel ander onderwerp- even naast Vincent plaats mogen nemen achter het stuur van zijn -tot de nok toe met electronica gevulde- witte Nissan. Wat een beleving. De trekkracht is fenomenaal terwijl de wielen geen enkele moeite hadden om het vermogen op het asfalt over te brengen. Je vraagt je meteen af wanneer Porsche met een electrische variant komt. Of Saab. Geen gek idee overigens, want daarmee zou Victor Muller meteen veel kunnen besparen op de inkoop van -de overigens geweldige- BMW-motoren. Ik zou Fisker of Tesla overnemen als ik Victor was, maar ik ben Voctor niet.
Volgens Vincent heeft Victor iets anders aan zijn hoofd, waar ik me, ik geef het toe, van alles kan voorstellen. Ik vroeg Vincent wat hij vond van Rebbl, een bedrijf in Groningen dat bestaande auto’s ombouwt naar electrisch. Gelooft hij niet in, deze Nissan Leaf kost slechts €35.000,-. Voor dat geld zou ik een mooiere auto kopen, maar daar is het Everts niet om te doen. En ombouwen is minstens zo duur, maar dan kan je wel in een classic beetle rijden. En daar is wel markt voor lijkt me.
Vincent en Marcus in een auto, twee mensen van het eigenwijzere soort. Levert mooie gesprekken op. Ik hield hem voor dat ik niet geloof in batterijen in auto’s. Waarom? Hieronder mijn argumenten.
Nadelen van betterijen in auto’s:
- Batterijen zijn duur
- Ze zijn zwaar
- Chemisch afval
- Opladen duurt ALTIJD langer dan (waterstof) tanken
- Voor waterstof is een bestaande, dure, reeds bestaand maar ook miljarden verdiendende infrastructuur
- Voor batterijen heb je een nieuwe, miljardenkostende infrastructuur nodig
- Batterijen slijten: van de gemiddelde latop is de batterij na 5 jaar volledig versleten en moet worden vervangen (chemisch afval)
Klik op onderstaand plaatje voor een korte interactieve flash movie om te zien hoe zo’n zo’n infrastructuur werkt:
Vincent, minstens zo eigenwijs als ik, maar voorzien van iets meer marmer in zijn sokkel dan ik, was niet onder de indruk. Ik riposteerde nog dat het hebben van een bestaande infrastructuur van bestaande benzinestations, waar je nu al het veel gevaarlijkere LPG kan tanken, van belang zou zijn. Hij gaf geen milimeter prijs. Zoals wel meer mensen dacht Vincent in eerste instantie dat ik geloofde dat auto’s met verbrandingsmotoren op waterstof zouden gaan rijden. Dat kan wel, maar er kleven wat nadelen aan.
Ik geloof dat we in de nabije toekomst auto’s krijgen met een brandstofcel, die waterstof omzet in energie.
Een goed voorbeeld is een auto die dat al doet:
Lees verder op: Horizon Fuel Cell
Nu oordeelde Everts dat het gebruik van waterstof inefficient is. Dat mag zo zijn, maar de ervaring leert dat techniek er nu eenmaal voor zorgt dat de efficiency stijgt naarmate de jaren vorderen. Dat is zo in de ICT (wet van Moore) maar ook een bekend verschijnsel in de automotive industry.
En ik kreeg op 23 mei bijval uit onverwachte hoek: Maxime Verhagen kwam in onderstaande video met een pleidooi voor een electriciteitsnet waarmee mogelijk wordt wat in bovenstaande flash film wordt verbeeld.
Link naar interview met Verhagen:
Verhagen over nieuwe electriciteitsnet
Ik denk dat het met auto’s op batterijen zo’n beetje gaat als met zwart-wit Tv’s: De techniek voor kleuren-TV’s was er al, maar het was commercieel interessanter om eerste zwart-wit uit te brengen. En dat is natuurlijk lang door gegaan met breedbeeld, stereo, (quadrofonie was er al lang), dolby 5.1, plasma, LCD, LED en 3D. Ik herinner me ook nog de Kermit van KPN, kent u die nog? Maar ik dwaal weer eens af.
Dus straks staat heel Amsterdam vol met Amsterdammertjes 2.0 waarmee je de batterijen van je auto kan opladen terwijl je via een app op je Android Phone staat te kijken wanneer die file op de Overtoom en de Van Baerle nu eens oplost. Nooit natuurlijk, want straks kan iedereen met een electrische bak gratis langs de grachtjes parkeren. Dan toch maar weer shoppen zij Oger of een biologisch biefstukje bij de AH onder het museumplein halen. In Rotterdam doen ze aan die onzin niet mee, daar zouden Amsterdammertjes het straatbeeld tezeer vervuilen. Vovendien zijn de lijnen tussen de Coolsingel en de Europoort met alle gas- en olietanks van Shell zó kort, dat je binnen no-time waterstof kunt tanken bij de Shell op het Hofplein en bij het Shellstation aan de Maasboulevard.
Tot slot
De inefficiëntie van waterstof wordt goeddeels gecompenseerd doordat je de electrische energie erin kunt opslaan. Dat betekent dus, geheel in lijn met het betoog van Verhagen, dat je overschotten door windenergie (bij voorbeeld ‘s nachts) en overschotten aan energie van zonnepanelen kunt opslaan. Deze energie kan heel gemakkelijk worden vervoerd door tankwagens, of als electrische stroom door hoogspanningsleidingen nadat het waterstof weer in energie is omgezet.
De toekomst zal het leren (blauw tegeltje…)